Hockeyweg - Fietsostrade
- Zijn er al veel ongelukken gebeurd op de Hockeyweg-fietsostrade?
We beschikken niet over ongeval-gegevens. Het grote probleem zijn de potentiële ongevallen en de angst voor de snelheden van het autoverkeer die een rem zetten op het gebruik van de fietsostrade. We willen er net voor zorgen dat er zo weinig mogelijk ongelukken gebeuren. Het zou dus wat vreemd zijn om pas iets te doen nadat een ongeval zich heeft voorgedaan.
- Waarom zijn de snelheden en intensiteiten van de weekends en woensdagen niet mee opgenomen in het overzicht?
De cijfers van de snelheden in het weekend en op woensdag zijn wel degelijk mee opgenomen. Uit de pieken hebben we ze uitgefilterd omdat ze inderdaad anders een vertekend beeld zouden geven. Een gemiddelde over een langere periode geeft een correcter beeld van het gemiddeld gebruik en dat is het verhaal dat we nu wilden brengen. Er kunnen zich altijd uitzonderlijke situaties voordoen in positieve en negatieve zin. Die zien we ook in onze cijfers en daar wordt ook rekening mee gehouden bij de analyses. Maar een infrastructuur wordt altijd gedimensioneerd naar een gewoon gebruik (met uiteraard enige marge).
- Kunnen landbouwvoertuigen nog gebruikmaken van de volledige Hockeyweg?
Landbouwvoertuigen mogen niet voorbij de verkeersfilter want die krijgt het statuut van fietspad en over een fietspad mag een landbouwvoertuig niet rijden. Er zijn ons op heden geen gegevens gekend van landbouwers. Best dat de betrokken landbouwers even contact opnemen via het contactformulier zodat er samen met de stad en de provincie naar alternatieven gezocht kan worden.
- Geldt de snelheidsbeperking ook voor speedpedelecs?
De snelheidsbeperking geldt ook voor speedpedelecs. De snelheid voor alle weggebruikers wordt beperkt tot 30 km/u, ook om mogelijke fietsconflicten te vermijden.
- Waarom wordt de Hockeyweg geen fietsstraat?
Dat zou kunnen maar daarmee wordt de essentie niet opgelost. We willen namelijk de fietsers meer ruimte en veiligheid bieden door het gemotoriseerd verkeer dat er geen bestemming heeft naar de routes te brengen die voor hen geschikter zijn.
De Hockeyweg is een lokale weg type III, landelijke weg, en heeft geen verbindende of ontsluitende functie. De enige functie van de Hockeyweg is erftoegang geven aan de functies die zich langs de weg bevinden, en dat blijft steeds mogelijk. Dit is de essentie van de wegencategorisering van het ruimtelijk structuurplan en van het mobiliteitsplan. Het is de bedoeling om een weg vorm te geven volgens zijn categorisering. Als die weg vervolgens anders gebruikt gaat worden, dan zorgt dit vroeg of laat voor ongelukken en die willen we net niet afwachten.
Bovendien willen we het succes van de fietsostrade alle kansen geven en dus geen rem zetten op het aantal fietsers. Een groot deel van hen zal uit onveiligheidsgevoel anders weg blijven.
- Hoeveel van de auto’s zijn lokaal verkeer (= bewoners van de wijk), en hoeveel zijn sluipverkeer?
We hebben geen herkomstbestemmingsonderzoek gedaan. Dergelijk onderzoek geeft zwart op wit aan wie een bepaalde zone doorrijdt en wie in die zone een zekere tijd blijft en er dus één of andere herkomst of bestemming had. Uit de intensiteitstellingen die wel plaatsgevonden hebben blijkt: Lokaal verkeer zijn enkel de bewoners van de Hockeyweg (en hun bezoekers) en de bezoekers van de Hockeyclub. (Dit is de functie ‘erftoegang geven’).
Al het andere verkeer is in principe ‘doorgaand verkeer’ (ontsluitend of verbindend):
- Iemand die in de wijk Zevenbergen of op het Galgeveld woont en de Hockeyweg gebruikt om naar Boechout te rijden, gebruikt de Hockeyweg als ontsluitingsweg.
- Iemand die in het centrum van Lier woont en de Hockeyweg gebruikt om naar het centrum van Boechout te rijden, gebruikt hem als verbindingsweg.
Men wordt geacht om steeds de weg te gebruiken van de hoogste categorie die beschikbaar is en men wordt geacht zich zo snel mogelijk naar die weg te begeven. Dat is de opzet van ons ganse wegennet zoals het ook stelselmatig verder uitgebouwd wordt en waarnaar onze wegen vorm gegeven worden.
Van groot naar klein in de wegencategorisering is volgende volgorde voorzien: Verbindingswegen, Ontsluitingswegen, Erftoegangswegen. Wetende dat er langs de Hockeyweg slechts enkele huizen staan en wetende dat er auto-intensiteiten gemeten worden tot gemiddeld net geen 1000 per dag, met pieken die zich ook buiten de werkingsuren van de hockeyclub voordoen, kan met zekerheid geconcludeerd worden dat dit autoverkeer is dat geen bestemming heeft op de Hockeyweg en dus geen erftoegang zoekt.
- De conflicten tussen gemotoriseerd verkeer op de Langsweg en Hockeyweg blijven bestaan door het bestemmingsverkeer. Is dat geen gemiste kans voor de fietsostrade? Waarom geen degelijke oplossing waarbij de volledige lengte van de Langsweg en Hockeyweg vrijgehouden wordt van alle gemotoriseerd verkeer?
De verkeersfilter zorgt ervoor dat er enkel nog bestemmingsverkeer komt. We kunnen deze niet volledig autovrij maken omdat de bewoners anders enkel met de fiets of te voet aan hun woning geraken. Als bijkomende maatregel krijgt de fietsostrade randbelijning voor een optische versmalling en stippelbelijning in het midden waardoor visueel aangegeven wordt dat de auto er te gast is. Dit gaat bijkomend de snelheid eruit halen zodat de snelheidsbeperking van 30km/u beter gerespecteerd zal worden. Daarnaast zal alle verkeer gemonitord worden en indien nodig zal handhaving plaatsvinden.
- Hoe wordt de kruising van de fietsostrade met A.Franckstraat geregeld? Dat kruispunt lijkt veel gevaarlijker voor fietsers.
Het is de intentie om deze kruising op termijn ook conflictvrij te maken, hoe de situatie er dan zal uitzien moet nog verder onderzocht worden samen met de gemeente Boechout en Infrabel.
- Momenteel is de fietsweg op grondgebied Lier niet verlicht. Wordt daar verandering in gebracht?
De stad Lier neemt hier initiatief in.
Spooroverweg E. Claeslaan
- Wat met het vroegere plan dat enkele jaren geleden werd voorgesteld: ingraven van de treinbedding, halfweg Boechout-Lier tot voorbij het station?
Dat was in het kader van de tweede havenontsluiting waarvoor er destijds 4 alternatieven werden uitgetekend, 1 daarvan was via Mortsel-Boechout-Lier. Toen was er de idee om Lier ongelijkgronds te passeren maar dit tracé werd niet weerhouden.
- Waarom is er niet gekozen voor het behoud van de overweg, met ANPR-camera’s om te garanderen dat het enkel lokaal verkeer betreft, en een fietstunnel in de rijrichting van de fietsostrade?
Het is de beleidsintentie om het aantal overwegen drastisch te verminderen. Het is niet de insteek om sluipverkeer aan te pakken. Het vervangen van overwegen is de beste en meest veilige oplossing, niet alleen omwille van de veiligheid en stiptheid maar ook omwille van de capaciteit en om congestie tegen te gaan. Met het oog op de toekomst (omwille van de toenemende vraag naar personen- en goederenvervoer per spoor) zal de overweg in vele gevallen gesloten zijn en dat zet mensen aan tot risicovol gedrag. Dat sluipverkeer last heeft van de sluiting van een overweg kan geen reden zijn om die beleidsintentie te verwerpen vermits dit gaat om verkeer dat er niet hoeft te zijn.
- Hoeveel ongevallen zijn er al gebeurd aan de overweg van de Ernest Claeslaan?
Elke overweg is een potentieel gevaar en wordt dus ook als dusdanig behandeld door Infrabel. Zie ook de slides in verband met de strategie: Infrabel vervangt en sluit overwegen niet enkel omwille van de veiligheid, ook omwille van de impact op stiptheid, capaciteit, het sluipverkeer/de congestie. Deze overweg ligt bovendien op een zeer drukke goederen- en reizigersas met heel wat treinpassages.
- Zijn er ook plannen om de overweg aan de Vinkenstraat af te sluiten?
Infrabel is inderdaad in gesprek met de gemeente Boechout in het kader van de opmaak van een streefbeeld overwegen op het grondgebied van Boechout. Zodra er meer duidelijkheid is over het streefbeeld overwegen en specifiek ook de Vinkenstraat, zal daar zeker over gecommuniceerd worden naar de buurt.
- Is een tunnel zoals aan de Beatrijslaan niet mogelijk?
De beschikbare ruimte aan de E. Claeslaan is ruim onvoldoende. De afstand tot de Stijn Streuvelslaan is veel te kort om reglementaire hellingen te bekomen. De breedte van de bestaande wegenis is ruim onvoldoende om een reglementair fietspad aan te leggen, samen met ventwegen aan beide kanten om de woningen bereikbaar te houden. Een fietstunnel ter hoogte van de overweg is bovendien enkel mogelijk mits onteigening van diverse woningen. Dit is dus geen wenselijke oplossing.
AWV – Aansluitingslussen R16, kruispunt Carrefour en Antwerpsesteenweg
- Kan men van de Ring terug richting Tuinweg ?
Op het gedeelte van de Tuinweg tussen Galgeveld en de Ring wordt tweerichtingsverkeer ingesteld. Vanuit de Tuinweg zal je via de nieuwe ontsluitingslus naar beide zijden van de Ring kunnen rijden, en omgekeerd kan je van beide zijden van de Ring ook via de ontsluitingslus de Tuinweg inrijden.
- De knip in de Tuinweg, is die enkel voor gemotoriseerd verkeer? Of gaan fietsers ook niet meer doorkunnen?
De knip is inderdaad voor het gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers zullen daar altijd zonder problemen doorkunnen.
- Kan het kruispunt Carrefour minder overbelast worden? Hoe wordt de doorstroming aan het kruispunt Carrefour aangepakt?
Wij zijn ons ervan bewust dat de doorstroming aan het kruispunt N14-R16 niet optimaal is. De huidige lichtenregeling is gebaseerd op oude verkeerstellingen van jaren geleden. We werken momenteel aan een actieplan om de doorstroming te verbeteren. In het kader daarvan zullen we nieuwe tellingen doen, deze staan gepland half september 2021. Aan de hand van die nieuwe tellingen zal de lichtenregeling geanalyseerd en geoptimaliseerd worden.
- Waar komt de knip in de Tuinweg? Hebben de bewoners van de vier huizen aan de overweg van de Tuinweg inspraak in de plaatsbepaling van de knip van de Tuinweg?
Voor de Tuinweg kan over de precieze locatie gesproken worden zolang de verkeersfilter maar blijft functioneren en geen doorgaand verkeer van de Lintsesteenweg naar de Ring zal plaatsvinden in functie van het functioneren van de nieuwe stationsontsluiting. Maar de exacte locatie zal zich sowieso tussen Galgenveld en de aansluiting met de Lintsesteenweg moeten bevinden.
- Het kruispunt aan de Carrefour lijkt niet gemaakt voor de hoeveelheid verkeer dat daar langsrijdt. Hoe willen jullie daar zonder ingrepen een oplossing bieden?
In de eerst plaats gaan we uit van tellingen om de verkeerslichten te optimaliseren. Het klopt dat er een grote hoeveelheid verkeer zich concentreert op een beperkte ruimte, maar de oplossingen liggen daar niet voor de hand. Anderzijds dienen we ook het ruimere plaatje te bekijken, in de toekomst zal ook de N108 rechtstreeks aansluiten op de R16, waardoor het verkeer van en naar Duffel verdeeld wordt tussen de N14 en de N108. Voor meer info: www.wegenenverkeer.be/waversesteenweg.
Dat neemt niet weg dat we ons moeten focussen op het oplossen van de problemen aan dat kruispunt R16xN14. We hebben data en telgegevens nodig om een goed en objectief beeld te vormen van de huidige situatie en toekomstbestendige oplossingen te kunnen uitwerken.
- Wat met de ontsluiting van de wijk Zevenbergen via de Antwerpsesteenweg?
Op de Antwerpsesteenweg staat al lange tijd een proefopstelling met verkeerslussen (www.wegenenverkeer.be/proefopstellingAntwerpsesteenweg). We zijn vandaag bezig met een studie om de precieze locatie van de verkeerslussen te bepalen, gezien deze vandaag niet op de ideale locatie liggen. De studie zal een betere locatie bepalen zodat er vanuit de wijk gemakkelijker gekeerd kan worden. Deze studie is momenteel lopende.
- Wat met de ontsluiting van de wijk Zevenbergen via Donk?
Er is momenteel geen invoegstrook aanwezig om van Donk de R16 op te rijden, waardoor het vaak moeilijk is om op een veilige manier de Ring op te rijden. We nemen de opmerking mee en zullen bekijken wat de mogelijkheden zijn om op een veiligere manier van uit de Donk richting R16 te kunnen rijden.
- Hoe moeten de bewoners van het Galgenveld, naar bijvoorbeeld de supermarkt, langs de Antwerpsesteenweg rijden?
In de toekomst kunnen bewoners van het Galgvenveld via de Tuinweg en de nieuwe ontsluitingslussen in beide richtingen de Ring oprijden, dus ofwel in de rijrichting van Antwerpen ofwel in de richting van Berlaar/Aarschot.
Fietstunnel
- Bestaat de kans dat bezoekers van de Hockeyclub zich in de wijk Zevenbergen zullen parkeren van zodra de tunnel gerealiseerd is?
De twee parkings van de Hockey blijven langs beide zijden bereikbaar. Er is geen reden om in de wijk Zevenbergen te gaan staan gezien de parkings van de club veel dichter bij de speelvelden liggen. Wij verwachten dus geen problemen.
- Moeten wandelaars vanuit wijk Zevenbergen via de fietstunnel naar Galgeveld en achterliggende natuur ?
Die tunnel is voorzien voor zowel fietsers als voetgangers en wordt ook zo ontworpen.
Algemeen
- Waarom werd niet eerder de mening gevraagd van de belanghebbenden, zijnde de bewoners?
Voor het gros van wat werd getoond was de infovergadering niet de eerste gelegenheid tot inspraak. Ook voor de stationsomgeving zijn er al infovergaderingen geweest, net als voor de fietsostrade. We willen het volledige verhaal hier nog eens helemaal samenvatten. Het leek ons van belang om het hele verhaal te brengen met inbegrip van de fietstunnel zoals voorgesteld door Infrabel. Vandaar dat wij terugkeren naar de buurt om uit te leggen wat men in praktijk mag verwachten.
- Kan er niet gewerkt worden met verkeersborden ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’?
Zone ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ is heel moeilijk te controleren zonder dat daarvoor heel veel politie wordt ingezet. Dat bewijst ook de situatie die we vandaag hebben op heel wat andere locaties.
- Wat met het plan om ook Ring - kruispunt Antwerpsesteenweg te ondertunnelen zoals aan de Mechelsesteenweg?
Momenteel zijn er geen plannen voor een ondertunneling van de Ring daar.
- Gebeurt het afsluiten van de overweg gelijktijdig voor alle verkeer, of zal men eerst afsluiten voor gemotoriseerd verkeer (zodra bretellen af zijn) en eens voetgangers- en fietstunnel af, voor alle verkeer?
De overweg kan voor ons niet worden afgesloten voor voetgangers en fietsers zolang de fiets- en voetgangerstunnel niet gerealiseerd werd want dan zouden we de voetgangers en fietsers van de wijk afsluiten van de Hockeyweg-Zevenbergenbos, dus dat zal in twee fasen moeten gebeuren:
- Als de ontsluitingsweg af is, zal de overweg afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer
- Zodra er een alternatief is voor fietsers en voetgangers (zijnde de tunnel), kan de overweg ook voor hen worden afgesloten.
- Is er een reden waarom er geen prioriteit gegeven wordt aan het kruispunt Smout (A.Franckxstraat)?
Aan dat kruispunt zijn de tellingen gebeurd, de aanpassingen aan de lichtenregeling staan gepland. De gemeente Boechout heeft gevraagd om prioriteit te geven aan het kruispunt met de Gillegomstraat. We willen er ook werk van maken om zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen, de modal shift is winst, ook voor diegene die de auto moet gebruiken.
- Wat denkt men dat er leeft onder de mensen in de wijk? Wat met inspraak?
Er zijn heel wat reacties uit de wijk Zevenbergen en die gaan in twee richtingen: eindelijk kan ik mijn kinderen veilig laten fietsen op de Hockeyweg, eindelijk wordt het verkeer geweerd in de veel te smalle E. Claeslaan, eindelijk is er een oplossing voor het autoluw maken van het Galgenveld. Maar er zijn net zo goed reacties van mensen die langs daar naar het werk rijden met de wagen. We willen alle stemmen horen en op een gegeven moment moet de knoop doorgehakt worden. Gelijktijdig willen we ook voorkomen dat er klachten ontstaan door niet in te grijpen, bv. klachten van doorgaand verkeer. De meningen liggen dus heel sterk uit elkaar.
- Wat is er gebeurd met de 220 protestbrieven?
De brieven die zijn ingestuurd hebben we gelezen en die wegen we mee af in het totale plaatje. We hebben ook heel veel mensen gehoord die zeiden “we hebben die brief getekend en wij komen tot de vaststelling dat we niet meer te voet naar de Hockeyweg kunnen gaan”. Er bleek dus ook heel wat foute informatie de ronde te doen en dat is dus ook één van de reden waarom we deze vergadering wilden organiseren. Net om duidelijk te maken hoe het echt in elkaar zit. We hoorden ook mensen die stelden dat ze 'tegen' zijn omdat ze graag wandelen en fietsen in Hockeyweg en Galgenveld. Dat soort zaken wilden we echt de wereld uithelpen door correcte informatie te geven uit de eerste hand.
- Waarom sluit men niet de Tuinweg af met doorgang enkel voor de bewoners? Via paaltje of bareel?
Dat soort oplossingen passen wij vandaag nergens toe, gezien dit lijkt op het privatiseren van wegen en zorgt voor de nodige problemen. We willen liever een degelijke en duurzame oplossing. Dit soort oplossingen operationeel houden is niet evident.
- Waar zit de marge nog in het bijsturen van de plannen?
Er zullen sowieso zaken veranderen, waaronder bv. de stationsontsluiting die ook gevolgen zal hebben voor de wijk Zevenbergen. We zullen met de andere partners in het project bekijken wat er nog mogelijk is. Echter willen we ook wel duidelijk aangeven dat alles nogal sterk op elkaar ingrijpt en als je ergens een schakel uitrekt er allerlei ongewenste effecten gaan optreden waar bijvoorbeeld de bewoners zelf ook niet gelukkig van zullen worden zoals bv. het doorrijden van de wijk Zevenbergen. We bekijken dit na de vergadering zeker nog verder met alle partners samen.
Het globale plaatje en het algemeen belang is in deze belangrijk. Er zijn voor- en tegenstanders in de wijk. Wij opteren voor een fiets- en voetgangerstunnel omdat we streven naar een overwegenvrij net. Het openhouden van de overweg zal op langere termijn sowieso niet mogelijk zijn gezien het toenemend verkeer op het treinnet.