Wil je een onroerend goed verkopen of verhuren voor meer dan negen jaar dan moet je rekening houden met de informatieverplichting die wordt opgelegd door het decreet op de ruimtelijke ordening.
De informatieplicht zorgt ervoor dat kandidaat-kopers goed worden ingelicht over de toestand van een onroerend goed. Deze plicht geldt niet enkel voor professionelen (notaris, vastgoedmakelaar, ...) maar ook voor iedereen die zelf zijn woning wil verkopen.
Voorwaarden
Als je publiciteit maakt ben je verplicht om volgende gegevens te vermelden:
- of er een stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning is uitgereikt;
- de meest recente stedenbouwkundige bestemming;
- of er een dagvaarding werd uitgebracht en de beslissing;
- of er een voorkooprecht is;
- of er een verkavelings- of omgevingsvergunning van toepassing is.
Procedure
- Je bent notaris: je kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in je eNotariaat
- Je bent vastgoedmakelaar: je kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vastgoedinformatieplatform.
- Je bent een overheidsinstantie: dien via het Vastgoedinformatieplatform een aanvraag ’Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Nieuwe gebruikers dienen het registratieproces te volgen. Bestaande gebruikers kunnen zich aanmelden op het Vastgoedinformatieplatform-webportaal.
- Je bent burger: dan kan je via het Vastgoedinformatieplatform een aanvraag indienen voor een perceel waarvan je de eigenaar bent. Aanmelden kan via Mijn Burgerprofiel. Dien een aanvraag ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ in.
- Je bent een andere aanvrager: aanvragers met rechtsgrond kunnen via het Vastgoedinformatieplatform aanvragen ’Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ indienen. Nieuwe gebruikers dienen het registratieproces te volgen. Bestaande gebruikers kunnen zich aanmelden op het Vastgoedinformatieplatform-webportaal.
Let op: Advocaten, architecten, bodemdeskundigen, eigenaars (rechtspersonen), landmeters en studiebureaus hebben voorlopig nog geen toegang tot het Vastgoedinformatieplatform. Indien de aanvraag betrekking heeft op een overdracht (verkoop) of langdurige huur, dan dienen deze partijen zich te wenden tot de eigenaar of notaris/makelaar.
Gelieve tijdig je aanvraag te doen, rekening houdend met de gemiddelde aflevertermijn van 15 dagen.
Bedrag
De facturatie van de opgevraagde informatie gebeurt maandelijks. Per perceel wordt er een gemeentelijke retributie van 103 euro aangerekend. Naast de gemeentelijke retributie wordt er door het Vlaamse Vastgoedinformatieplatform ook een platformretributie van 36,50 euro aangerekend per kadastraal perceel en BTW. Dit brengt de totale prijs op 168,80 euro per aanvraag.
Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de website van het Vastgoedinformatieplatform.
De facturatie gebeurt door het Vlaams Vastgoedinformatieplatform. Vragen omtrent facturatie kunnen steeds gesteld worden door een mail te sturen naar accounting@athumi.eu.
Documenten, wet- en regelgeving
Percelen informatie
Om onze dienstverlening te optimaliseren hebben we een nieuw en gebruiksvriendelijk en gratis informatieplatform online gezet waar je zelf veel informatie kan terugvinden zoals de bestemming, verkavelingsvoorschriften, ...