In 2017 werd het fietsbeleidsplan voor Lier goedgekeurd in de gemeenteraad. Een van de pijlers in dit fietsbeleidsplan houdt een voortdurende investering van de stad in om het comfort en de veiligheid van fietsers te verhogen. Dit gaat onder andere om de investering in veilige fietspaden op de invalswegen, fietsostrades als fietsnetwerk naar en van de stad, maar ook om het invoeren van fietsstraten. Voor deze fietsstraten kijkt de stad vooral naar schoolomgevingen en straten die het kernwinkelgebied bereikbaar maken voor de fietser.
Wat is een fietsstraat?
- Fietsers mogen in een fietsstraat de volledige breedte van de rijbaan/rijstrook gebruiken
- Auto’s hebben toegang tot een fietsstraat, maar mogen fietsers niet inhalen.
- Maximum toegelaten snelheid 30 km/u.
Na een overleg met de fietsersbond over het concept fietsstraten gaf de mobiliteitsraad in februari 2018 advies. Het College van burgemeester en schepenen keurde in juni 2018 het principe fietsstraten in Lier goed.
De Begijnhofstraat en Kanunnik Davidlaan zijn de eerste straten die ingericht werden als fietsstraat. Dit zijn belangrijke fietsroutes tussen de vesten en het centrum. Daarnaast liggen er scholen, sportinfrastructuur en een dienstencentrum in de Kanunnik Davidlaan.